Z politických důvodů se jednalo o účast neoficiální, ale na start už 4. ročníku Rallye Dakar se v roce 1983 postavil Český motocyklista Miroslav Kubíček.
1. oficiální Česká účast se připisuje řidičům kamiónů Liaz Jiřímu Moskelovi a Zdeňku Kováři v roce 1985.
Od té doby Češi nevynechali jediný Dakar. A sbírali už jen větší či menší úspěchy.
Zde musíme zmínit zejména dvě jména, která z České historie Dakaru nikdy nezmizí. Titul z Rallye Dakar si doposud přivezli pouze dva Češi a ani jeden z nich nezůstal jen u jednoho zlata.
V kategorii kamionů se jedná o slavné jméno Karel Loprais, který se Dakaru poprvé účastnil v roce 1986. Při své premiéře Loprais bohužel nedojel (stejně jako další 4 české posádky kamiónů), ale hned v dalším roce vybojoval stříbro. V tu chvíli už bylo jasné, že Češi mají s Dakarem velké plány.
Jen koukni, jak se mladej Mates mlsně olizuje.
Celkem startoval Karel Loprais na Rallye Dakar 19× . Z toho si přivezl hned 6 zlatých medailí, množství dalších cenných kovů, ale i nedokonečené závody, havárie a zranění.
Dalším českým jménem, které silně rezonuje v prostředí písečných dun a motorů je Josef Macháček. V roce 2000 si připisuje na své konto 1. vítězství v kategorii čtyřkolek a jako druhý muž získává pro Českou republiku zlatou z Rallye Dakar.
Tento kousek se mu navíc povedl celkem 5×, takže za Karlem Lopraisem zaostává “pouze” o jeden titul.
Brabčák mezitím trénoval, aby v roce 2020 zbořil Saudskou Arábii.
Češi si dosyta užili nejen vítězství a úspěchů, ale i havárií a dalších trablí.
Například hned v roce 1998 napadli 2 české posádky banditi. Naštěstí se nikomu nic nestalo, ale jedna posádka přišla o svůj vůz úplně a od těch dob se prohánějí pouštní banditi po Granadě a Dakaru v český Tatře.
Ale jindy je to na Dakaru celkem fajn. Hlavně snídaně přímo od táty, že jo, Martine?
Méně kuriózní už jsou havárie, kterých se našim jezdcům dostalo také dosyta. Více než deset českých jezdců si v historii Dakaru užili havárie v rychlosti přes 100 km/h, skoky přes duny, kotrmelce s kamióny a v krajních případech i převozy vrtulníkem a nevyléčitelné problémy.
Kdo se postaví na start Rallye Dakar musí být zkrátka připraven, že za to může zaplatit vysokou daň.
Možná se to nezdá, ale Dakar je dalším z našich národních sportů, jen v menší a méně medializované formě.
V minulém roce byli Češi pátou nejpočetněji zastoupenou zemí (4,88 % ze všech závodníků).
Navíc společně s Francií a Argentinou patříme k pouhým třem státům, které obsazují všechny disciplíny. Doposud jsme získali titul jenom ve dvou výše zmíněných kategoriích.
Takže Brabec, koukej šlápnout do vrtule, ať si můžeme v příštím článku připsat i titul v kategorii motorek!
Tušil jsi o naší historii na Dakaru nebo ne? Nech nám koment a fandi!
#jedemevtomsvama